Expeditie Geen categorie verbouwing 

Pech onderweg

Het avontuur dient zich aan, net als je denkt dat het leven over rozen gaat.

Groen als gras

In eens schieten we de goot naast de weg in. De auto die ons inhaalde op de smalle ronde weg kwam heel dichtbij en we moesten uitwijken. We denken even op de zijkant te gaan, maar gelukkig draait het achtergedeelte bij en schieten we de weg weer op. Door de modder in de wielen hebben we geen grip en schieten aan de linkerzijde de weg weer af, verdorie. Dat is gelukkig van korte duur. Ed weet de boel te redden, hij stuurt tegen en weet verdere ellende te vermijden oef! Voldoende rij ervaring en inzicht brengen wonderen. We hebben niets! Als we weer rechtuit rijden halen we diep adem en danken alle beschermengelen die op onze schouders hebben meegekeken. De auto die ons inhaalde is uit zicht verdwenen. Niet heel sociaal om gewoon door te rijden, tenzij je echt niets hebt opgemerkt van de move die je veroorzaakte…

Diesel onder mijne voeten

Als we parkeren om een koffietje te gaan drinken zien we een spoor van diesel achter en onder de wagen uitlopen. Wat is er loos? De dieseltank aan de rechterzijde lijkt wel lek. Snel halen we de emmers uit de wagen en vangen de diesel op, zoveel als kan. Even later beseffen we dat er een groter probleem is want het stopt niet en pakken een grote emmer. In de tank zit zeker nog 200 liter dus dat kan wel even gaan duren.
De meeste Fransen lopen door en kijken schrielings een beetje schuchter naar de situatie, maar bemoeien zich er niet mee. Nico -die zichzelf de kleine gek noemt- stopt zijn brommer en komt helpen. Onder de indruk van de truck maakt hij foto’s. Ondertussen zorgt hij ervoor dat de lokale gemeente werker noodzand komt brengen om op de gelekte diesel te strooien, geweldig.
Ruim tien tankjes van 20 liter verder hebben we de diesel overgeheveld naar de andere tank, die gelukkig leeg was. Hier op het dorpsplein voor de kerk kunnen we de tank niet loshalen dus rijden we door naar de familie. Op het erf op plastic zakken halen we de dieseltank los, dat is een enorme klus, en ontdekken dat een lasnaad is losgeraakt. Met behulp van de vaardigheden van mijn neef lassen we de tank weer aan elkaar en fixen het probleem. Nu maar hopen dat het niet een structurele fout is…

Oh no!

Net over de Spaanse grens hoog in de Pyreneëen maken we een koffiebreak en dat is maar goed ook. De andere tank is ook aan het lekken en niet zachtjes ook. We zijn ondertussen ingewerkt en pakken de emmers en hevelen de resterende diesel, ruim 200 liter over naar de gemaakte tank. De buitendouche doet goed dienst. In Huesca zoeken we een goed RVS lasbedrijf, die vinden we bij ONOX. We verblijven daar twee dagen om beide tanken te deïnstalleren, helemaal goed rond vast te laten lassen, te bekleden met rubber en weer vast te zetten. We gaan er van uit dat dit te laatste twee keer is dat we diesel over onze handen moeten laten lopen.
De Spaanse les is tegelijkertijd goed van start gegaan, want niet veel Spanjaarden speken Engels. Liep bijna de omkleed ruimte in aan het einde van de pauze, wat een pech dat ik dat nu net weer wel begreep ;). De hulp is formidabel, eh fabuloso.

Garages du Maroc

Eind januari krijgen we hulp van een Marokkaanse garage, of beter garages als de versnellingsbak los is gerammeld. Hoe dat mogelijk is, Joost mag het weten. Grote problemen geeft het wel als we dit niet oplossen. Alles moet er af. Vier garagebedrijfjes naast elkaar helpen ons. De een heeft een mechanicien, die nogal eigenwijs is, maar wel door iedereen wordt geraadpleegd. De rest werkt vooral met gezond verstand. Alhoewel gezond? Regelmatig is een stevige afstemming nodig want het blijkt al snel dat ze wel van wanten weten, maar geen idee hebben wat er moet gebeuren. Voor dat we het in de gaten hebben willen ze de versnellingsbak (kilootje of 200+) 40 cm omlaag laten vallen! Wat ja laten vallen. De ophangband is al half doorgeknipt als we de beslissing stoppen. Oei dat had ons grotere problemen opgeleverd. Naar ons luisteren is het devies. Wij weten wat nodig is en zo krijgen we het samen in 1,5 dag opgelost.
Bewaren

Bewaren

Related posts

Array ( [marginTop] => 100 [pageid] => Red Dot [alignment] => left [width] => 292 [height] => 300 [color_scheme] => light [header] => header [footer] => footer [border] => true [scrollbar] => scrollbar [linkcolor] => #2EA2CC )